|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کسب رتبه اول جلب مشارکت مردم در بخش تعداد بهره¬برداران و تکنیک¬های مشارکتی درشبکه درودزن

مهندس ابراهیمی:

کسب رتبه اول جلب مشارکت مردم در بخش تعداد بهره­برداران و تکنیک­های مشارکتی درشبکه درودزن 

سد و شبكه آبياري ‌و زهكشي درودزن از قديمي‌ترين طرح‌هاي آبي كشور است.این شبکه مشتمل بر اراضی دشتهاي رامجرد و كربال در شمال شرقي شيراز، بين سد درودزن و شهرستانهاي مرودشت و خرامه که در طرفین بخش انتهايي رودخانه كر واقع شده­اند قرار دارد و در نهايت به درياچه طشك و بختگان منتهی مي گردد.

دو رشته كوه در شمال و قسمتي از جنوب اين دشت­ها را احاطه كرده و دشت وسيعي به وسعت حدود 140000 هكتار را بوجود آورده است، شبكه آبياري و زهكشي مدرن و سنتي واقع در اين محدوده 57000 هكتار شبكه آبياري و زهكشي رامجرد و 7000 هكتار شبكه آبياري و زهكشي در دست مطالعه پل خان تا بند امير و حدود 48000 هكتار شبكه آبياري و زهكشي دشت كربال را در بر ميگيرد.

مهندس ابراهيمي ضمن بيان مشخصات اين طرح با اشاره به اينكه در سالهای اخیر با رویکرد نگاه یکپارچه در حل مشکلات، فعالیت­های زیر در محدوده رودخانه کر حد فاصل سد درودزن تا دریاچه بختگان در دستور کار قرار گرفته است افزود: مطالعات ارزیابی عملکرد و پايش مدیریت بهره برداری و نگهداری، بهبود، ترمیم و بهسازی شبکه آبیاری و زهکشی درودزن، و مطالعات بهسازی مدیریتی شبکه آبیاری و زهکشی درودزن براساس توانمندسازی و توسعه تشکلهای آب بران در حال انجام بوده و هدف آن بررسی مشکلات و بهسازی شبکه بر اساس راهکارهای سخت افزاری (ساخت و ترمیم شبکه) و نرم­افزاری (استفاده از توان مردم در بهره­برداری از شبکه) است.

وي تصريح كرد: انجام مطالعات "ساماندهي و مديريت جامع بهره‌برداري از منابع، تأسيسات و سامانه‌هاي تأمين، انتقال و توزيع آب رودخانه كر" در دستور کار قرار دارد و برنامه­ریزی جهت شروع عملیات احداث ایستگاه­های پمپاژ متمرکز و نیز ساحل­سازی رودخانه جهت تسهیل در امکان دستیابی به رودخانه و اعمال مدیریت در نحوه بهره­برداری از آب نيز در اين بخش جاي گرفته است.

نماينده مجري طرح شبكه آبياري و زهكشي درودزن، هدف از برنامه­ریزی و آغاز فعالیت­های مطالعاتی و اجرایی در شبکه آبیاری و زهکشی درودزن را ارزیابی عملکرد و شناسایی نارسایی­های موجود در انتقال و توزیع آب عنوان كرد و افزود: بهسازی ساختار فیزیکی و بهبود و ارتقاء مدیریت بهره­برداری از شبکه در اراضی دشت رامجرد، مدرن سازی شبکه و سیستم انتقال و توزیع آب در اراضی دشت کربال و نیز ساماندهی بهره­برداری از منابع آبی رودخانه کر در محدوده کلی شبکه درودزن حدفاصل سد درودزن تا دریاچه بختگان از ديگر اهداف اين طرح است تا بدین ترتیب بتوان ضمن متمرکز نمودن برداشت­های پراکنده و مدرن سازی سیستم انتقال و توزیع، با آموزش بهره­برداران، زمینه واگذاری مدیریت بهره­برداری و نگهداری از شبکه به مردم را فراهم نمود.

وي خاطرنشان كرد: بهبود وضعیت تامین آب کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی رودخانه کر و سد درودزن پيامدهاي مثبتي همچون افزايش درآمد خالص در هكتار کشاورزی، افزايش ثبات و امنيت اقتصادي با تامين درآمد مكفي و نیز افزايش فرصتهاي شغلي را در پي خواهد داشت.

ابراهيمي تولید سالانه بالغ بر سه درصد از گندم کل کشور در اراضی تحت پوشش سد درودزن را از مهم ترين دستاوردهاي اين طرح دانست و با اشاره به کسب رتبه اول جلب مشارکت مردم در بخش تعداد بهره­برداران و تکنیک­های مشارکتی توسط اين طرح افزود:احداث هفت هزار هکتار شبکه فرعی آبیاری و زهکشی در مدت سه سال، صرفه­جویی حدود 200 میلیارد ریالی در عدم پرداخت هزینه تملک اراضی در شبکه­های احداث شده، اشتغال مستقیم بالغ بر 800 نفر نیروی انسانی در کارگاهها و بهره­وری بهینه از منابع آب و خاک از مهم ترين ويژگيهاي اين طرح است و در صورت تکمیل طرح،  شرایط مناسب جهت امرار معاش بیش از 9000 خانوار فراهم­ ميگردد.

وي با بيان اين مطلب كه پیشرفت فیزیکی طرح تا پایان سال گذشته حدود73 درصد بوده است افزود: محدودیتهای اعتباری و عدم تخصیص اعتبارات پیش­بینی شده سبب گرديد كه بر اساس آخرین اصلاحیه، زمان خاتمه كار از سال 92 به سال 94 تغيير يابد.

ابراهيمي کل اعتبار پیش­بینی شده جهت تکمیل طرح را 200 میلیارد تومان عنوان كرد و اضافه نمود: اعتبار مصوب و تخصیص یافته تا کنون برابر 557816 میلیون ریال است.

وي در پايان با تاكيد بر اينكه بدون تردید تحقق اهداف مورد نظر در طرح درودزن به عنوان یکی از مهمترین طرحهای آبی کشور، نیازمند نگاه ویژه مسئولین ذیربط بویژه در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز است.

 

 

 

 

 

 

  

کد خبر: 466
 1021
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 6,081
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,292,896
  • آخرین به روزرسانی : 13 تیر 1403 07:56:43
  • شناسه IP شما : 52.15.133.86

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :