|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با بهره برداري از سد تنظيمي انحرافي ملاصدرا تأمين آب اراضی دشت کامفیروز بهبود مي يابد

مهندس شهابي:

با بهره برداري از سد تنظيمي انحرافي ملاصدرا تأمين آب اراضی دشت کامفیروز بهبود مي يابد

 

طرح سد تنظيمي- انحرافی ملاصدرا در شمال غربی شيراز، حدفاصل سدهای درودزن و ملاصدرا و در مجاورت روستای سربست بر روی رودخانه كر واقع شده است. اين سد از نوع بتني با طول تاج 170 متر، از بستر رودخانه10 متر ارتفاع دارد و 8/2 ميليون متر مكعب آب را در خود نگه مي دارد.

تنظیم آب خروجی از نیروگاه برق‌آبي و تحویل بهنگام نیازهای آبی اراضی دشت کامفیروز از جمله اهداف اين طرح را شامل مي شود. ممانعت از تخریب آبگیرهای سنتی كانالهاي آبياري در اثر جريان سيلابگونه خروجي از نيروگاه (با دبي 52 متر مكعب بر ثانيه) از ديگر اهداف اين طرح است.

مهندي شهابي با بيان اينكه نیروگاه ملاصدرا می­تواند در تمام فصول سال، بدون هرگونه محدودیت متاثر از شرایط پایین­دست، همساز با نیاز شبکه سراسری برق مورد بهره­برداری قرار گیرد، گفت: شهرستان یاسوج که پیش از این در انتهای خط انتقال برق خوزستان قرار داشت و پیوسته با مشکل نوسانات برق مواجه بود، با احداث 51 کیلومتر خط انتقال به نیروگاه ملاصدرا متصل شده است و بدين ترتيب‌ مراکز صنعتی شهرستان یاسوج در ساعات پرمصرف روز نیز از برق پایدار و بدون نوسان برخوردار شده و امکان گسترش می­یابند.

نماينده مجري طرح سد تنظيمي - انحرافی ملاصدرا با اشاره به اينكه با اتمام عملیات اين سد امکان بهره­برداری اقتصادی از سد و نیروگاه فراهم مي شود.

شهابي اضافه كرد: دو کانال اصلی اله­مرادخانی و امینی به صورت کاملاً مطمئن از سد تنظیمی-انحرافی آب می­گیرند و از تخریب مداوم سردهانه­های آبگیری پایین­دست سد تنظیمی، ممانعت به عمل می­آید.

شهابي در خصوص ويژگی منحصر به فرد طرح گفت: اگرچه بیش از 5 سال از تکمیل و راهاندازی سد و نیروگاه برقابی ملاصدرا میگذرد، لیکن تاکنون به دلیل تکمیل نبودن سد تنظيمي پاييندست، هدف اصلي طرح كه "توليد برق در ساعات اوج مصرف" است، به طور کامل محقق نشده.

نماينده مجري اين طرح تصريح كرد: نیروگاه ملاصدرا از نوع پيك بوده و بر اساس اقتصاد طرح، رهاسازي آب و توليد برق از طريق نيروگاه بايد تنها در ساعات محدودي از شبانه‌روز (همزمان با اوج مصرف در شبكه سراسري برق كشور) به انجام برسد، در حاليكه شاليزارهاي دشت كامفيروز در 24 ساعت شبانه‌روز به آبياري نيازمندند. از اين­رو احداث سدی تنظيمي که خروجي چند ساعته آب نيروگاه را ذخیره نموده و همساز با نیازهای آبی اراضی، به كانال‌هاي آبياري تحويل نمايد، پیش­شرط انحصار تولید برق به ساعات پربار شبکه و تحقق کامل اهداف اقتصادی طرح است.

شهابي خاطرنشان كرد:‌ در دوره 6 ماهه از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهرماه، شالیزارهای دشت کامفیروز به صورت 24 ساعته به آب نیاز دارند و دبی میان­حوضه رودخانه برای آبیاری این اراضی کافی نیست. در نبود سد تنظیمی پایین­دست، امکان بهره­برداری از نیروگاه میسر نبوده و برای تأمین نیاز آبی اراضی، 9 متر مکعب بر ثانیه به صورت 24 ساعته از تخلیه­کننده تحتانی سد تخلیه می­شود. بدین ترتیب در این دوره 6 ماهه که مصرف در شبکه برق سراسری در اوج خود قرار دارد، با تخلیه حدود 140 میلیون متر مکعب آب مخزن، فرصت تولید 75 گیگاوات ساعت برق گران­قیمت ساعات پرباری مهيا مي گردد.

‌وي اضافه كرد: از ابتدای آبان تا پایان فروردین ماه نيز یکی از دو واحد نیروگاه (با ظرفیت 50 مگاوات) 12 ساعت در روز در مدار تولید است، چرا که بهرهبرداری همزمان از دو واحد نیروگاه، موجب تخريب هر روزه سردهانههاي سنتي كانالهاي آبياري دشت کامفیروز میشود.

شهابي ضمن بيان اين نكته كه در صورتی که سد تنظیمی احداث شده بود، این امکان فراهم بود که هر دو واحد نیروگاه (با ظرفیت 100 مگاوات) منحصراً در 6 ساعت پربار شبکه در مدار تولید قرار گیرند افزود: در رژیم بهرهبرداری فعلی، حدود 50 گیگاوات ساعت انرژی در ساعات میانباری تولید میشود.

وي ضمن بيان اين مطلب كه زمان شروع اوليه پيمان سال 1386 بوده و آغاز به کار مجدد طرح در سال 1390 است افزود: پيشرفت فيزيکی طرح 85 درصد است و در صورت اتمام اين طرح، دریاچه سد تنظیمی در دشت سرسبز کامفیروز و در کنار آزادراه شیراز –اصفهان به جاذبه گردشگری تبديل مي شود.

 

 

 

  

کد خبر: 470
 1482
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 118
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 6,171
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,292,986
  • آخرین به روزرسانی : 13 تیر 1403 07:56:43
  • شناسه IP شما : 18.191.234.89

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :