بازرس ويژه طرح تكريم وزير نيرو: تكريم ارباب رجوع، مهم ترين رويكرد وزارت نيرو در طرح تحول نظام اداري كشور است
در جلسه بررسي طرح تكريم ارباب رجوع كه با حضور مديران عامل شركتهاي تابعه و وابسته وزارت نيرو در استان و بازرسين ويژه وزير در طرح تكريم ارباب رجوع برگزار شد دهقاني، مدير عامل شركت آب منطقه اي فارس گفت: خداوند بنده اي را كه دوست دارد كارها و امور مردم را به او مي سپارد. بنابراين تك تك مردم كه در استان ما زندگي مي كنند به اين خدمات وابسته اند و بايد خدماتي در شأن آنها ارائه شود.
مدير عامل شركت آب منطقه اي ضمن ابراز خرسندي از اين فرصت كه خانواده وزارت نيرو علاوه بر مشاهده فعاليتهاي همكاران، مشكلات را نيز از زبان همكاران خواهند شنيد افزود: با فصاي همدلي و تعامل در مجموعه شركتهاي وابسته و تابعه وزارت نيرو در استان فارس، خوشبختانه بحث خدمات رساني به مردم و تكريم ارباب رجوع به نحو شايسته اي در حال انجام است و با وجوديكه وزارت نيرو در دوران كمبود نقدينگي خود به سر برده و با مشكلات بسياري روبروست، اين امر خدشه اي در خدمات رساني به مردم وارد نكرده و در اين سالها حائز رتبه هاي برتر بوده ايم.
دهقاني با تاكيد بر اينكه خدمت صادقانه وظيفه اصلي اين مجموعه است خاطرنشان كرد: حضور دوستان وزارت نيرو و بررسي مشكلات از زبان همكاران، سبب بهبود امر خدمات رساني و پيشبرد هر چه بهتر طرح تكريم ارباب رجوع در اين شركتها مي شود.مهندس شهرابي بازرس ويژه وزير نيرو در طرح تكريم ارباب رجوع نيز ضمن اشاره به حديثي از امام حسين مبني بر اينكه اگر حوائج و كار مردم به ما محول مي شود يك فرصت و توفيق الهي است افزود: اگر از اين فرصت به نحو شايسته اي استفاده كنيم بسياري از مولف هاي طرح تكريم ارباب رجوع تحقق مي يابد.
شهرابي خاطر نشان ساخت: همه ما تلاشمان اين است كه خدمات مطلوب به مردم شريفمان ارائه نمائيم، بنابراين از سال 81 بر مبناي مصوبه شوراي عالي اداري كشور، در ابتدا در قالب هفت برنامه تحول اداري، بهينه سازي و اجراي طرح مقرر شده و اين امر در دولت نهم و دهم تحت عنوان 10 برنامه تحول در نظام اداري كشور، سازماندهي و جانمايي شد. وي با اشاره به اينكه برنامه دهم به طرح تكريم ارباب رجوع پرداخته است ويژگي هاي يك نظام خدمات رساني مطلوب را سرعت، دقت و در دسترس بودن برشمرد و افزود: عمليات مورد تقاضا و انتظار ارباب رجوع بايد با سرعت و دقت كافي انجام شود و انجام كارها و گردش امور با سهولت صورت گيرد. پايبندي به ضوابط و مقررات پايدار، آراستگي و زيبايي محيط كار و فضاي اداري، رفتار مشفقانه همراه با صميمت و دلسوزي و صحت نتايج كارها از ديگر مولفه هاي مورد نظر در يك نظام كارآمد و مطلوب اداري است.
بازرس ويژه وزير نيرو در طرح تكريم ارباب رجوع گفت: بر اساس ارزيابي ها و نظرسنجي هاي صورت گرفته در نظام اداري، مراجعيني كه امكان انجام كار آنها با يك مرتبه مراجعه وجود داشته، بيش از 5 مرتبه به دستگاه مربوطه مراجعه نموده اند. حدود 30 درصد مراجعين بيش از يك بار به دستگاه اجرايي مراجعه كرده اند،80 درصد مراجعين هم از مستندات و مدارك موردنياز انجام كارشان بي اطلاع بوده اند. وي با اشاره به اينكه بيش از 90 درصد شكايت شاكيان از روند انجام كارشان بوده افزود: اگر مولفه ها و شاخص هاي طرح تحول اداري به درستي مورد توجه قرار گيرد به نظام كارآمدتر و مطلوبتر اداري نزديكتر مي شويم.
وي شفاف و مستندسازي نحوه ارائه خدمات به مردم، رسيدگي به امور مردم و نظر سنجي از آنها و پرسنل را از ديگر ويژگيهاي طرح تكريم ارباب رجوع برشمرد و افزود: بهبود و اصلاح روشهاي ارائه خدمات، تدوين منشور اخلاقي، مستندسازي نوع خدمات قابل ارائه به ارباب رجوع، اطلاع رساني و ... از مهم ترين شاخص هاي خدمت رساني به مردم است كه در دستور كار وزارت نيرو قرار گرفته است.