|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نامگذاری خیابان آب بنا به پیشنهاد مدیر امور منابع آب شهرستان داراب با تصویب شورای شهر وشهردار داراب به نام خیابان آب

باتوجه به اهمیت وبحران آب در شهرستان داراب بنا به پیشنهاد مدیر امور منابع آب شهرستان داراب با تصویب شورای شهر وشهردار داراب خیابان روبروی اداره منابع آب را به نام خیابان آب نام گذاری نمودند.

 

آب در ایران

ایران در یکی از مناطق کم آب جهان قرار دارد. به دلیل باران کم که از حد متوسط خاورمیانه نیز پایین‌تر است، از آب زیر زمینی که آب غیر قابل تجدید است، استفاده می‌شود. با توجه به رشد جمعیت که از 16 میلیون نفر در سال 1337 به بیش از 75 میلیون نفر رسیده انتظار می رود که ایران در کمتر از 20 سال آینده با بحران شدید آب مواجه شود.

به دلیل استفاده بی رویه از آب چاه‌ های زیر زمینی برای کشاورزی، اکنون در برخی نقاط مرکزی برای دست یابی به آب باید تا عمق 200 و 350 متری زمین چاه حفر شود. میزان متوسط باران سالانه در جهان 833 میلی متر بر مترمربع است. در حالی که این مقدار در برخی نقاط ایران به 50 میلی متر می ‌رسد.

تاریخچه روز آب در ایران باستان

با توجه به اینکه روز جهانی آب در دوم فروردین ماه هر سال در ایران مصادف با ایام تعطیلات نوروز است و عملا" امکان بهره گیری زیادی از آن برای آگاه سازی مردم درباره آب وجود ندارد.

این در حالی است که با مراجعه به تاریخ معلوم می شود که ایرانیان در گذشته روز سیزدهم اسفندماه هر سال را که "نوروز آبها" نام داشته به کنار چشمه ها و رودها می رفتند و با برپا کردن مراسم خاصی، عطر و گلاب در آبها می افشاندند. بر همین اساس سیزدهم اسفندماه روز ملی آب در ایران نامگذاری شده است

 از سالیان قبل تر از این نیز مردمان ایران زمین با پی بردن به اهمیت آب، این مایع زندگی بخش، همواره در پی یافتن راهی برای جلوگیری از اسراف آن بوده اند. چه اینکه ما مسلمانان نیز سفارش به استفاده از نعمت هایی شده ایم که در دسترس ما است. و چه زیباست این جمله که شکر نعمت، نعمتت افزون کند. اما آیا در جهان امروز و با وجود رشد تکنولوژی و صنعت باز هم باید نگران نبود آب باشیم؟

آیا می توانیم راهی پیدا کنیم تا بدون آب به زندگی خود ادامه دهیم؟! آیا فرزندانمان و نسل های آینده ایران پهناور از ما نخواهند پرسید که چرا با امانت هایی که از آنها در اختیار داشته ایم، این گونه برخورد نموده ایم و با کفران نعمت موجب بحران های کمی و کیفی در حوزه های مختلف منابع آب شده ایم؟

آیا بهتر نیست دست به کار شویم و با آموزش و اطلاع رسانی در خصوص استفاده درست و بهینه از منابع آب زیرزمینی که روز به روز و ثانیه به ثانیه در شرایط بدتری قرار می گیرند، سرعت نزدیکی بحران بی آبی را کُندتر نماییم.

آری دوست من! ما باید در کنار هم و دست در دست هم برای آبادانی ایران تلاش کنیم و بدانیم که چشمان دشت های خشک برای نجاتشان به سوی همه ماست...

هر کس از ما به اندازه سهم خود باید تلاش کنیم تا با استفاده درست از منابع آب در دسترس، زندگی را برای نسل های آینده نیز حفظ نماییم. در این میان کشاورزان زحمتکش و پرتلاش، نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند. چرا که حرفه و شغل آنها و ارتزاق خود و خانواده های ایرانی بسته به کار و تلاش آنهاست و هر چه بیشتر تلاش کنیم تا با استفاده از روش های کشت مدرن به جای کشت سنتی، کاشت گیاهان گلخانه ای و استفاده مجاز از چاه های آب، بحران به وجود آمده در بخش آب را کنترل نماییم و نگذاریم که آخرین نفس دشتها از رمق بیفتد...

آب مایه تطهیر است  و قدمتی به گستره تاریخ آفرینش و جلوه‌ای از تقدس، آرامش و لطافت دارد. جایگاه آب در آیات قرآنی و روایات و متون تاریخی، بیانگر اهمیت آن در نظام هستی است. مردمان ايران‌ زمين نیز از ديرباز به ارزش آب به عنوان ماده‌اي زندگي ‌بخش و ارزشمند پی برده اند. نياز طبيعي بشر به آب، وضع جغرافيايي فلات ايران و كميابي اين مايع گرانبها، ارزش اين ماده را نزد ايرانيان صدچندان نموده و آن را در جايگاه والايي قرار ‌داده است.

آب در آیین زرتشت مظهر پاکی است و باید پاک بماند، در اعتقاد ایرانیان بی احترامی به آب وآلوده کردن آن به هر شکل، خلاف دین و آیین­شان بوده است..

و وظیفه همه ما است با پیروی از نیاکان ­مان، نه تنها در این روز بلکه در تمام ایام سال در مصرف آب دقت نموده و در حفظ این منابع گرانبها کوشا باشیم.

ودر پایان از شورای  اسلامی محترم شهر وشهردار داراب تشکر وقدر دانی می نمایم.

کد خبر: 575
 1131
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 15
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 85
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,293,712
  • آخرین به روزرسانی : 13 تیر 1403 07:56:43
  • شناسه IP شما : 3.144.11.16

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :