|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پلیس آب در استان تشکیل می شود

استاندار فارس:

پلیس آب در استان تشکیل می شود

 

در ششمین گردهمایی فرمانداران، چالشها و راهکارهای تامین آب استان بررسی شد.

در این گردهمایی که به میزبانی آب منطقه ای فارس در محل سد درودزن برگزار گردید استاندار فارس ضمن بیان مشکلات ناشی از کمبود منابع آب استان و خشکسالی ها خواستار تشکیل پلیس آب در استان شد.

دکتر محمد احمدی با تاکید بر اینکه استفاده بهینه از منابع آب سطحی و زیرزمینی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: تلاش ما و همه فرمانداران استان به عنوان نمایندگان مردم باید این باشد که منابع موجود را مدیریت کنیم و با توجه به کمبود آب استان، این منابع به شکل بهینه و صحیح در بخش های شرب، صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.

استاندار فارس با بیان اینکه در فارس چندین دریاچه کوچک و بزرگ داریم که باید تا پیش از خشک شدن کامل مورد توجه قرار گیرند خاطرنشان کرد: از آنجا که محیط زیست به عنوان اولویت اول رییس جمهور مطرح شده و پس از آن بحث آب مورد تاکید قرار گرفته امیدواریم با بررسی مشکلات منابع آب در این گردهمایی، راهکارهای توجیه و آگاه سازی مردم در جهت به مشارکت گرفتن آنها و استفاده بهتر از منابع بررسی گردد.

دکتر احمدی ابراز امیدواری نمود با همکاری یکدیگر و با پیروی از فلسفه عاشورا و راه امام حسین، در حفظ ارزشها و اجرای منویات امام موفق عمل نموده و با بهره گیری از سیره امام حسین خالصانه خادم مردم باشیم.

مهندس خلیل رضاییان نیز در این گردهمایی با ابراز خرسندی از تشکیل پیاپی جلسات شورای عالی آب در دوره ریاست جمهوری دکتر روحانی افزود: خوشبختانه در فارس آرزوی برخورد با برداشت کنندگان غیرمجاز آب تحقق یافته و با همکاری آب منطقه ای فارس، فرمانداران و قضات دادگاهها در چندین شهرستان پر کردن چاههای غیرمجاز به خوبی انجام شده و این فرصتی است که باید با تدبیر از آن استفاده کرد.

معاون عمرانی استانداری فارس همکاری دستگاههای مختلف از جمله آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست را در مدیریت صحیح منابع آب موجود ضروری دانست و از مدیران شرکتهای آب و فاضلاب فارس خواست تا در بحث آب شرب، سرانه هر بخش را با توجه به جمعیت آن تعیین نمایند.

رضاییان ایجاد فضای مناسب برای اصلاح تعرفه و اصلاح شبکه ها را مهم برشمرد و راهکار غیرمحلی را برای حل بحران آب ضروری عنوان نمود.

وی در ادامه با تاکید بر بحث حوزه بختگان، 12 شهرستان را به صورت مستقیم و یک شهرستان را به شکل غیرمستقیم در برداشت از آب این حوزه سهیم دانست و از مدیران خواست تا با نگاهی همه جانبه به بختگان، به برنامه ریزی دقیقی در زمینه برداشت دست یابند.

معاون عمرانی استانداری راهکار تعیین خسارت عدم کشت برای افرادی که نمی توانند در این سالها کشت نمایند را مطرح نمود و خرید حقابه برخی حقابه بران را برای خارج نمودن آنها از گردونه کشت راهکار دیگر عنوان کرد.

مهندس ارسلان هاشمی مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته حوضه‌های آبریز خلیج فارس و دریای عمان شرکت مدیریت منابع آب نیز به وضعیت منابع آب کشور اشاره کرد و ضمن بیان کاهش میانگین بارش سال جاری در کشور، حجم مخازن سدهای کشور را 47 درصد عنوان کرد و افزود: منابع آبهای زیرزمینی کشور در مقایسه با کشورهای دیگر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. این در حالی است که در کشورهای دیگر تنها 70 درصد برداشت از منابع زیرزمینی صورت می گیرد حال آنکه در کشور ما میزان برداشت به 92 درصد میرسد.

هاشمی به چالش های زیست محیطی ناشی از افت سطح آب نیز اشاره کرد و تغییرات حداکثر غلظت غبار در سالهای اخیر در استانهای کشور را خطری جدی برشمرد.

وی کاهش کیفیت آب زیرزمینی، بیابان زایی و هجوم آب شور، افزایش هزینه های بهره برداری، اثرات زیست محیطی و فرونشست زمین را به عنوان عوارض ناشی از افت سطح آب زیرزمینی و اضافه برداشت آبخوانها عنوان نمود و خواستار مدیریت بهره برداری مبتنی بر اصول توسعه پایدار، انسداد چاههای غیرمجاز و ارتقای فرهنگ بهره برداران شد.

مهندس حمیدرضا دهقانی مدیرعامل آب منطقه ای فارس نیز با بیان اینکه در زمینه حجم آب سدهای استان با وضعیت نامناسبی نسبت به سال گذشته روبرو هستیم و بالغ بر 600 میلیون متر مکعب از سفره های آب زیرزمینی اضافه برداشت می کنیم ورود جدی به بحث آب را ضروری دانست و به کاهش شدید آبدهی رودخانه های بزرگ استان در سال آبی 93- 92 اشاره کرد.

وی خواستار آن شد تا تهدیدات ناشی از محدودیت منابع آب را جدی گرفته و مشکلات تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی با همفکری و مدیریت همه جانبه بررسی و برطرف گردد.

دهقانی همچنین به کمکها و حمایتهای مسئولین چندین شهرستان از جمله کازرون، سروستان، جهرم، بوانات، ارسنجان و ... در پر کردن چاههای غیرمجاز اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود با همکاری سایرین در شهرستانهای دیگر نیز این امر ادامه یابد.

 

 

کد خبر: 648
 1540
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 72
  • بیشترین بازدید همزمان : 399
  • بازدید امروز : 526
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 6,294,153
  • آخرین به روزرسانی : 13 تیر 1403 07:56:43
  • شناسه IP شما : 13.58.64.81

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : شیراز، بلوار ارم، شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس
  • کدپستی : 7143683685
  • تلفن : 07132252093
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : info[at]frrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا :