اول تا هفتم تیرماه هر سال هفته صرفهجویی در مصرف آب نام گذاری شده است و فصل گرما تداعی کننده مباحثی چون تبخیر، کمآبی سهمیه بندی آب، صرفهجویی و ... بوده است.
هر ساله به این مناسبت فعالیتهای فرهنگی – آموزشی زیادی برای ارتقای آگاهیهای عمومی درباره آب و جلب توجه افکار عمومی به این مقوله حساس انجام میشود.
افزایش آگاهی عمومی و ایجاد انگیزه و علاقهمندی برای مدیریت مصرف آب محورهایی هستند که رسانههای همگانی میتوانند با محوریت آنها اطلاعرسانی کنند و مردم را از مشکلاتی که در اثر مصرف بی رویه آب با آن دست به گریبان میشوند بیشتر آگاه نمایند. مصرفکنندگان آب میدانند که تلاش امروز آنان برای رفاه بیشتر فرزندانشان و حفظ منابع آبی برای آیندگان است.
هدر دادن منابع کنونی آب، به معنی محروم کردن نسلهای بعدی از این موهبت الهی است. از این رو بخش آب کشور در این هفته با انجام اقدامهای فرهنگی به فرهنگسازی در زمینه اصلاح الگوی مصــرف آب پرداخته و برنامههای مثل هرسال در دست اجرا دارند که عنوانهای آن با توجه به شعار سال 1395 به شرح زیر است:
آب، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
آب، رسانه، مدیریت مصرف (شرب، کشاورزی، صنعت)
آب، مدیریت و چالشهای منابع آب زیرزمینی
آب، آموزههای دینی و ارتقای آگاهیهای عمومی
آب، محیط زیست و سلامتی همگانی
آب و خانواده (مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف آب)
آب، قانون و حقوق شهروندی